Skip to content

Mariëlle van den Donk

'Dromen moet je niet uitstellen'

De deur van het saaie kantoorpand aan De Binderij in Almere Literatuurwijk zwaait open. Een vrolijke Mariëlle van den Donk doet open. Na drie stappen zijn we alweer vergeten dat we op een bedrijventerrein zitten. We lopen door Ditha Bonita, een vrolijke ‘conceptstore’, met kleding, tassen, bekers en andere duurzame producten. “Elk product hier heeft een bijzonder verhaal.”

Tien jaar

In juli mag Mariëlle een mooi feestje vieren. Dan bestaat haar winkel tien jaar. In 2009 besloot ze om een van haar dromen waar te maken en met een webwinkel, Ditha Bonita, te beginnen. “De aanleiding om deze zaak te beginnen is verdrietig, namelijk het overlijden van mijn moeder. Ze was mijn beste vriendin en samen hadden we de droom om een winkel met kleding en sieraden te beginnen. Maar zoals zo vaak, bleef het bij dromen. Toen ze onverwacht overleed, wist ik dat je dromen niet moet uitstellen. Daarom heb ik de zaak naar haar vernoemd, mooie Ditha. Die naam geeft voor mij een extra lading aan dit bedrijf.”

Uitverkoop?

Haar eerste winkel opende ze, anderhalf jaar later, aan de Markerkant. Na twee jaar verhuisde ze naar een pand in het centrum, aan de Zadelmakerstraat. Maar echt gelukkig werd ze daar niet. “Ik kreeg er genoeg bezoekers om te overleven, maar toch werd ik soms een beetje treurig. Ik verkoop slow fashion, kleding met een verhaal. Maar veel mensen, gelukkig niet allemaal, die in mijn winkel kwamen, hadden daar geen tijd voor of het had hun interesse niet. Ze werden opgejaagd door de parkeermeter of wilden weten wanneer de uitverkoop begon. Maar 365 dagen uitverkoop hoort niet echt bij mijn duurzaamheidsprincipes. Ik heb ooit een boek gelezen waarin stond dat ik moest kiezen welke klanten ik wilde hebben en als ik dat goed aanpakte, kozen die klanten vanzelf voor mij. Op die manier word je niet meer geregeerd door de vluchtige bezoekers.”

Bewuste keuze

Door haar winkel te verhuizen naar De Binderij, een plek waar je geen winkels verwacht, heeft Mariëlle heel zorgvuldig gekozen. En gaat ze weer met plezier naar haar werk. “Soms krijg ik maar een paar klanten op een dag. Maar wel klanten die bewust de keuze maken om naar Ditha Bonita te komen. Vanwege de goede producten en het duurzame verhaal erachter. Ik verkoop bijvoorbeeld heel mooie tassen gemaakt van airbags. Ook heb ik Almeerse producten zoals parfum van RUIK. De mensen die nu komen, nemen de tijd voor het verhaal, krijgen een kopje koffie van me. Heerlijk is dat. Ik kan ook veel meer aandacht besteden aan mijn webshop waarin het hele assortiment is te vinden en waar ik via blogs mijn verhalen over de producten kwijt kan.”

Duurzame producten

Mariëlle merkt dat steeds meer mensen bewust kiezen voor duurzame kleding. “Als je een T-shirt koopt voor vijf euro weet je dat dat niet klopt. Vooral veel jonge mensen kiezen bewust voor duurzame producten. En ja, dat kost soms wat meer, maar je doet er ook veel langer mee. Ik verkoop  bijvoorbeeld jassen die gemaakt zijn van biologisch katoen, volledig wind- en waterdicht. Een fijne jas, maar best een uitgave. Het voordeel is dat dit model elk jaar terugkomt. Vorig jaar kwam een dame de winkel binnen met een envelopje. Zij had die jas een jaar geleden ergens gezien en had ervoor gespaard, zodat ze hem nu kon kopen. Bij mij. Omdat ze weet dat ze echt waar voor dat geld krijgt en er nog jarenlang plezier van heeft. Dat is toch fantastisch?”

Bezoek de winkel online op www.dithabonita.nl

Genomineerd door

Wendie Hagendoorn: Met haar conceptstore en webwinkel in duurzame mode Ditha Bonita timmert zij aan de groene weg. Alle mode is ecologisch gemaakt en/of onder fairtrade omstandigheden. Ook heeft zij allerlei duurzame artikelen om zo te helpen om de 'plastic soep' terug te dringen en mensen duurzame alternatieven voor allerlei gebruiksvoorwerpen aan te bieden. Daarnaast schrijft zij over duurzaamheid in haar eigen magazine DB.

Mariëlle van den Donk is Spelddrager sinds 16 juni 2018.
Interview gepubliceerd maart 2019.

GGC handje