Skip to content

Naomi Neijssen

'Ik wil dat mensen weer verliefd worden op dat ene speciale kledingstuk'

Naomi Neijssen heeft haar werkruimte met SEEFD in het allereerste Upcyclecentrum van Nederland, waar ze afgedankte kledingstukken een tweede leven geeft. Niet alleen dat, maar de kleding wordt ook verheven tot een canvas voor haar kunst. “Want kleding is waardevol. En verdient een langer leven dan één seizoen in iemands kledingkast.”

“Ik wil dat mensen weer verliefd worden op dat ene speciale kledingstuk. Dat het samen met ze op eindeloos veel avonturen gaat en onderdeel wordt van hun verhaal. De oude kleding die bij ons binnenkomt, knap ik waar nodig op. Tot mijn verbazing is dit vaak niet eens nodig. Want de kleren die worden weggegooid zijn nog van zo’n goede kwaliteit dat ik ze alleen maar goed hoef te wassen. Dit zegt natuurlijk meteen iets over de houding van de mensen tegenover hun kleding. Het is een wegwerpproduct geworden. Dit motiveert me alleen maar meer om mensen te inspireren en hun instelling ten opzichte van kleding te veranderen. Dit doe ik door van een kledingstuk waarvan er duizenden gelijke stuks zijn een ‘one of a kind’ kledingstuk te maken. Vervolgens krijgen ze de SEEFD-signature look met mijn unieke handgeschilderde en gezeefdrukte prints.”

Duurzaam merk opbouwen

Naomi (32 jaar) zit met haar bedrijf SEEFD sinds juni vorig jaar in het gebouw aan de Steiger. Daar is ruimte voor drie startende ondernemingen die afval omzetten tot nieuwe bijzondere producten. Naast SEEFD is dat Ruig & Geroest en Ruik. Het bevalt Naomi heel goed.  “Het is erg inspirerend om met andere jonge ondernemers bij elkaar te zitten. Zeker omdat we alle drie op onze eigen manier bezig zijn om een duurzaam merk op te bouwen. Zo kun je elkaar goed helpen en is er altijd iemand om mee van gedachten te wisselen. Sowieso is de sfeer op het hele terrein fijn. De mensen die bij de afvalscheidingsperrons werken zijn altijd vrolijk. Als ik ‘s ochtends vroeg aankom hoor ik ze al fluiten en zingen. Heerlijk is dat. Je kunt merken dat ze trots zijn op hun werk. En ze denken altijd met ons mee en staan voor ons klaar. Ik heb echt het gevoel dat we met zijn allen als team werken aan een betere wereld.”

Vluchtige communicatie

Al tien jaar lang was Naomi grafisch vormgever voordat ze met SEEFD begon. “Het grafische vak was mij te vluchtig geworden. Ik ontwierp vooral voor digitale communicatie en dat voelde niet goed meer. Mensen kijken daar drie seconden naar, geven een duimpje of hartje en gaan weer door. Nu ontwerp en maak ik mijn eigen handgeschilderde en gezeefdrukte prints op unieke kledingstukken. Ik voeg waarde toe aan iets wat als waardeloos was bestempeld. Ik laat mensen er met andere ogen naar kijken. Het is kunst met een boodschap. En die boodschap kun je letterlijk uitdragen. Vandaar dat je naast mijn prints overal de merknaam SEEFD groot terugziet op de kleren. SEEFD is een combinatie van het Engelse woord saved (dat bewaren betekent) en het Nederlandse zeefdrukken. En dat is precies wat ik doe en de levenshouding waar ik voor sta. De mensen die mijn kleren kopen en dragen geloven hier ook in, zijn er trots op en willen dat graag laten zien. Ik gebruik de slogan ‘rebel with a cause’ natuurlijk niet voor niets. Want wie bereid is om tegen de massa in te gaan en de wereld weer een beetje beter en mooier te maken is in mijn ogen een rebel with a cause!”

Meer informatie op www.seefd.nl

Genomineerd door

Jim van der Wardt: "Almere is een Fast Fashion City en de mode-industrie is een hele grote vervuiler. Als je een T-Shirt koopt bij Primark voor 5 Euro, hoor je te weten dat er iets is misgegaan. Het is niet moeilijk te begrijpen dat van een duurzame productie geen sprake kan zijn en dat de kwaliteit, productiemethode en werkomstandigheden waarschijnlijk te wensen over lieten. 

Naomi laat zien dat het anders kan door kleding die bij oa het Upcycle Centrum Almere binnenkomt een nieuw leven te geven, door het te vermaken en / of te verfraaien met prints. Ze is van oorsprong grafisch vormgever en dat zie je goed terug in alle uitingen en prints. Ook bij het inkopen van grondstoffen zoals bijvoorbeeld verf let ze op de impact op het milieu. Als meer mensen, minder vaak, betere kwaliteit kleding kopen heeft dat een grote impact. Met de manier waarop Naomi het voorbeeld geeft verdient ze zeker een Speld! Op 15 december 2018 liet ze tijdens de Fashion Show van Points Made op Steiger 24 haar eerste collectie zien. Zag er geweldig uit!"

Spelddrager sinds 16 januari 2019
Interview op 3 januari 2019

GGC handje