Skip to content

Rabobank - Willeke Waller

"Het voedselvraagstuk gaat iedereen aan"

“Als je terugkijkt, zie je dat er in Almere al zoveel gebeurd en wordt geëxperimenteerd. Het fundament wordt steeds steviger.” In haar functie als Adviseur Coöperatie & Maatschappij bij de Rabobank zet Willeke Waller zich in voor de verduurzaming van de stad waar ze al 25 jaar woont. “Daar waar aan duurzaamheid gebouwd kan worden, is zij – wordt weleens gezegd.”

Impactvol investeren in toekomstbestendig leven en ondernemen, met voldoende voedsel voor iedereen. Daaraan wil de Rabobank een substantiële bijdrage leveren. “Het is mijn rol te onderzoeken en bepalen waar de aansluiting zit op dit thema. Met bestaande initiatieven, andere samenwerkingsvormen en nieuwe ideeën. Wat belangrijk is voor de toekomst van de stad en regio.”

Voedselverspilling

Het afgelopen jaar heeft Willeke zich met name beziggehouden met voedseloplossingen. Al van jongs af aan is ze bewust met voeding en grondstoffen bezig. “Waar komt het vandaan? Wat kun je er allemaal mee, met respect voor de aarde en de leefomgeving. Dat is belangrijk voor mij.” Het is mooi om hier ook met mijn werk invulling aan te kunnen geven. Bijvoorbeeld samen met ondernemers die op dit gebied willen innoveren. Het kan vaak efficiënter en slimmer.”

Veertien procent van alle voedselverspilling ontstaat in de horeca. “Om dit aan te pakken, kijken we samen met restauranthouders hoe het anders kan. Zo stellen we meetinstrumenten beschikbaar voor meer inzicht in wat er zoal wordt weggegooid. Hierna volgt een plan van aanpak om dit te verminderen. Denk aan kleinere or variabele porties, maar ook minder of andere garnering. Wil iemand bijvoorbeeld wel of geen salade bij het gerecht?”

Streekgerechten

Als volgende stap ziet Willeke kansen in lokale gerechten. “Er wordt veel geïmporteerd, terwijl we in Flevoland en de omliggende gebieden de mooiste producten van het land hebben. Denk aan wortels, edamame, pompoenen, bietjes en nog zoveel meer. Hier kunnen chefs prima hun eigen twist aan geven. Ik denk dat dit de Almeerders ook trotser maakt. Dat je verschil proeft als het rechtstreeks en vers van de boer komt. Op deze manier maak je de keten van productie naar consumptie korter.  Daar zou ik heel blij van worden.”

Buitenbeentjes

Daarnaast moedigt ze consumenten en  horecaondernemers aan om te koken met groenten die authentiek van formaat zijn. “Het is eigenlijk gek dat alles een “perfect” formaat moet hebben omdat de consument het zogenaamd zo wil; maar we zijn zo opgevoed en eraan gewend geraakt dat alle groenten van gelijke grootte en vorm zijn. Weinigen hebben zich afgevraagd wat de consequenties hiervan zijn.” Naast deze gewenning, speelt de distributie van de groenten een belangrijke rol. “Omdat het dan niet in een bepaalde verpakking past, wordt het niet gebruikt. Terwijl als je kleinere of grotere wortels wel in de keten opneemt en het distributieproces verandert je veel meer bereikt. En ik denk dat de consument het prima vindt.”

Bewustwording

De reacties van restauranthouders op het initiatief zijn wisselend en beginnen soms met twijfel, maar uiteindelijk enthousiast. “Sommigen zeggen: ‘Ik ben al goed bezig, bij mij valt niets meer te verbeteren’, terwijl daar juist verrassende dingen uitkomen. Bijvoorbeeld het beeld dat afvalscheiding in de horeca niet nodig zou zijn of dat dat al genoeg gebeurt.” Bewustwording hierover zet verandering in gang. “Dat zijn hele kleine dingen, maar met elkaar dragen we wel bij, waardoor je uiteindelijk het verschil kunt maken. Vorige week koppelde een restauranthouder nog terug dat zijn personeel heel enthousiast en gedreven is om hier bewuster mee om te gaan, ze hebben veranderingen ingezet en kwamen zelf ook nog met extra ideeën. Dan is voor mij het doel bereikt.”

logo Growing Green